Sunday, July 12, 2009

SPEAKER PALING BANGSAT DALAM SEJARAH TANAHAIR

Speaker merupakan pengerusi bagi sidang Dewan. Speaker dipilih oleh ADUN dan dipersetujui oleh majoriti ADUN. Justeru, jawatan speaker ini memainkan peranan besar dalam sidang DUN.

Fungsi utama Dewan Undangan Negeri ialah membahas dan menggubal undang-undang berkaitan perkara-perkara tertentu seperti tanah dan sumber-sumber asli (kecuali minyak dan gas), kemudahan awam, kebajikan dan sosial, belia dan sukan, kebudayaan dan pentadbiran negeri dan kerajaan tempatan. Segala Rang Undang-Undang yang telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri akan ditandatangani oleh Dulu Yang Maha Mulia Sultan/TYT dan akan menjadi undang-undang setelah diwartakan dalam Warta Kerajaan. Selain daripada itu, fungsi Dewan Undangan Negeri, secara ringkasnya adalah sepertu berikut:

1- Memilih Tuan Speaker
2- Menjalankan upacara mengangkat sumpah Ahli-Ahli Dewan Undangan yang baru dipilih
3- Membahaskan Titah Ucapan Duli Yang Maha Mulia Sultan
4- Pemasyuran dari Tuan Speaker
5- Membawa Usul-usul untuk dibahaskan
6- Membawa rayuan-rayuan dikemukakan oleh ADUN setelah disahkan oleh Tuan Speaker
7- Membawa pertanyaan ADUN kepada Menteri Besar/Ketua Menteri berhubung hal-hal yang dalam urusan jabatan rasminya
8- Pemangkin kepada ADUN untuk menyuarakan isu berkenaan dengan tugasan mereka
9- Pemangkin kepada Menteri Besar/Ketua Menteri memberi penerangan terhadap isu-isu yang dibangkitkan.

Setelah PRU-12 dan kejatuhan negeri Pulau Pinang, Selangor, Kedah, Perak dan Kelantan telah menyaksikan kelahiran speaker generasi yang bangsat dan menjengkelkan. Speaker yang emosional dan tidak berdaya-saing. Lihat sahaja bekas Speaker Perak yang mengadakan persidangan bawah pokok. Speker yang tidak berganjak dari tempat duduk sehingga terpaksa diangkut keluar iaitu spekaer bangsat Sivakumar.

Juga ADUN yang pernah digantung oleh sidang DUN kerana menghina sidang dengan melemparkan buku persidangan DUN yang kini dipilih pula sebagai jurucakap utama oleh ADUN PR setelah mereka berjaya menawan Selangor. Itulah dia si bangsat yang memualkan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekincan.

Ng Suee Lim, si babi yang hina itu telah melakukan pelbagai provokasi dan cerita-cerita bangang dalam sidang DUN seperti dakwaan rumah Dr. Mohamad Khir bin Toyo yang terletak di Shah Alam itu didakwa dibina dengan kos RM20 juta, di mana tanahnya dibeli dengan harga RM3.8 juta. Nampak sangat betapa bodohnya si babi Ng yang mereka-reka cerita tanpa fakta. Politik gila yang sekadar dengar-dengar! Itulah cara politik mereka ini!

Satu propaganda politik sempit Ng kerana ini bagi mengalihkan isu-isu yang menyelubungi kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor memandangkan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor akan bermula pada 8 - 16 Julai ini. Jelas kelihatan kegopohan Ng Suee Lim dalam membuat tuduhan melulu itu kerana tidak membuat penyelidikan terlebih dahulu sebelum membuat dakwaan itu.

Rumah tersebut beserta tanahnya telah dibeli dengan pinjaman bank HSBC berjumlah RM 3.5 juta dan ianya termasuk rumah dan kolam renang. Pengubahsuaian hanya dibuat sedikit sahaja terhadap bumbung yang ketika itu belum siap. Pembelian itu juga telah disiasat oleh BPR pada waktu itu dan telah dimaklumkan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri pada ketika itu. Oleh kerana Ng begitu teruja mendakwa rumah itu bernilai RM 24 juta, dengan ini dikemukakan satu tawaran terbuka kepadanya untuk mencari pembeli dengan harga tersebut dan jika berjaya, komisyen sebanyak RM 12 juta atau 50% akan diberikan kepadanya. Mungkinkah ini satu percubaan menyedihkan daripada Pakatan Rakyat untuk memaksa SPRM agar tidak menyiasat Tan Sri Khalid Ibrahim dalam isu penyalahgunaan kuasa? Oh..bodohnya politik mereka ini.

Hari ini, dalam sidang DUN Selangor, Ketua pembangkang DUN Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo diperintah keluar dewan selepas enggan menarik balik kenyataannya yang menuduh Speaker si Kurap Teng Hang Khim berat sebelah. Si Kurap Teng yang kelihatan marah, berulangkali meminta Khir supaya menarik balik kenyataannya, yang disebutnya selepas kedua-dua bertekak berhubung definasi "Dewan" yang merujuk kepada dewan undangan negeri. Sebelum itu, sewaktu sesi perbahasan Bajet Tambahan 2009, ADUN Sekincan, si Babi Ng Suee Lim berkata, beliau telah menerima surat guaman dari Khir dalam kawasan "Dewan" dan meminta penjelasan daripada dewan jika tindakan itu wajar. Apa punya bodoh Speaker yang menghalau ADUN hanya kerana perkara kecil begini? BAngang punya speaker!

Inilah speaker-speaker bangang setelah PR memerintah negeri. Sekiranya mereka berjaya menguasai Kerajaan Persekutuan maka akan lahirlah juga Menteri-Menteri bangang dan memualkan. Mereka ini hanya mementingkan poiik puak-puak mereka. Politik perkauman mereka yang tegar. Politik mereka bagi menjahanamkan bangsa Melayu dengan cara melenyapkan UMNO. Politik dangkal dan sempit si pendatang ini harus dikuburkan segera...Justeru, nak pilih lagi ke si bangang-bangang ini menjadi pemimpin kita? Oh...tidak!

Jadi, AYUH KUBURKAN MEREKA!!!KUBURKAN DAP DAN PKR!

1 comment:

  1. salam bro

    inilah kalau tak layak jadi pemimpin tapi nak jadi pemimpin... macam2 benda bodoh akan dilakukannya..

    good posting bro!

    ReplyDelete